Ha egy autó akkumulátor lemerült állapotba kerül (12,4V alá süllyed a nyugalmi feszültsége), akkor az elektrolitból kiválnak, kicsapódnak a szulfát kristályok melyek megtapadnak az ólomrács felületén, kapacitás veszteséget idézve elő, ami az akkumulátor élettartamát rövidíti meg. A régebbi, hagyományos "nyitott" rendszerű akkumulátoroknál jól nyomon követhető volt ebben az esetben a savsűrűség csökkenése.

Ezen folyamat vissza fordítására hívatott a CTEK töltőberendezés első lépése, amit az ábra is jelöl egy MXS 5.0-ás készüléken.


- Savrétegződés, recondiciónálás
Ha egy normál CA/CA technológiás akkumulátort 40-50%-os mértékben lemerítünk,akkor az elektrolit összetétele felborul, rétegződik. Ami azt jelenti,hogy az elektrolitban található ioncserélt víz, illetve a kénsav különválik,melynek eredménye hogy az akkumulátor kapacitása csökken és ezzel egyenes arányban az élettartama is.



A Recond-funkció a CTEK töltőberendezésnél felkeveri az elektrolitot az akkumulátorok belsejében hogy az újra egyenletes összetételű legyen. Az egyenletes elektrolit hatására, az akkumulátor visszanyeri belső vezető képességét az ólomlemezek közt , így az élettartama ,mint pedig az indító képessége is nagymértékben javul.
- Akkumulátorok vízvesztése, kiszáradása

Akkumulátorok kiszáradását,vízvesztését okozhatja ha túl magas feszültséggel töltjük (ezt akár hibás generátor is okozhatja).Ha túltöltés keletkezik,aminek során elpárolog a víz az akkumulátor ólom lemezek felső rétegét nem köti össze az elektrolit(kiszárad). Amennyiben ez a folyamat tartósan fenn áll, az akkumulátor kapacitása csökken ,károsodik. Amennyiben egy hagyományos töltőberendezéssel töltjük ugyanezen akkumulátort, akkor további túltöltés jön létre , mely az akkumulátor végleges kiszáradását okozhatja. A CTEK akkumulátor töltő berendezései ezt a folyamatot megakadályozzák, miszerint töltéskor a maximális töltési végfeszültségig töltenek, majd a töltő áram csökkentésével ,illetve a végfeszültség szinten tartásával maximalizálják a kapacitást.

Kapcsolódó témák: