A lemezeken a kisütésnél megismert kémiai folyamat a terhelés megszűnésekor csupán csak lelassul, lassan de folytatódik tovább. Ezért a folyamatért több felelős jelenségről illetve alkotórészről tehetünk említést.
Egyrészt az ólomlemezek ötvöző anyagai pl. antimon az elektrolittal érintkezve a lemezeken kicsiny rövidre zárt galvánelemeket képeznek.
Vegyük figyelembe, hogy a negatív lemezhez eljutó oxigén korrodálja a felületet, ez az oxid réteg rövidre zárt galvánelemként működik.
Számolnunk kell továbbá azzal, hogy a töltés során felszabaduló savgőz áramvezető filmet képezhet, az akkumulátor külső felületén, mely következtében kúszóáram alakulhat ki (rövidzár a póluskivezetések közt). Ezt a jelenséget valószínűleg sok felhasználó tapasztalta már ezért különösképpen figyelnünk kell az akkumulátor tisztaságára.
Bizonyos körülmények között az akkumulátor belsejében is létrejöhet kúszóáram kihullott aktív anyagon, az úgynevezett ólom iszapon át. Napjainkban több olyan fejlesztés is napvilágot látott mely ezt a jelenséget akadályozza meg, ilyen pl. az AGM technológia ahol a negatív illetve a pozitív lemezek között egy üvegszövet szeparátor van, és magas felületi nyomással van össze építve a lemezpáros, ezzel megakadályozva az aktív anyag kihullását, az ólom rács felületéről. AGM technológiát egyre szélesebb körben alkalmazzák az autó gyártás folyamán, pl. motor akkumulátor, spirálcellás akkumulátor, és jövőbe mutató Start- Stop akkumulátor estén is.
Egy átlagos akkumulátor esetén 0,1%-1% között veszít a töltésmennyiségéből, melyre a hőmérséklet növekedése kedvezőtlenül hat, mivel a hőmérsékletnövekedés a kémiai folyamatra katalizátorként hat. Ezért nem ajánlatos a kiszerelt akkumulátorunkat „a meleg lakásban” tárolni, lehetőség szerint a tárolás 00C- és 10 0C fok legyen.
A tárolásra vonatkozó irányelveket is szabvány rögzíti, melyről érdemben nem foglalkozunk, mivel napjainkban gyártott forgalmazott akkumulátorok maradéktalanul teljesítik.
Élettartam
Az indítóakkumulátorok tényleges élettartamát a gyártmány minőségén, technológiáján kívül az üzemi körülmények és a karbantartottság határozza meg. Az üzemi feltételek közül az élettartamot jelentősen csökkentik a gyakori mély kisütések (10,5V alá csökken a kapocs feszültség), a túltöltés és a túlzott hőmérséklet (500C magasabb hőmérséklet), a fokozott rázó igénybevétel, pl. a rögzítetlen akkumulátor a gépkocsiban, és a szulfátosodást létrehozó hatások.
Végezetül néhány gondolat hogy mi az, amivel meg tudjuk növelni az akkumulátorunk élettartamát:
- Tartsuk tisztán a felületét, csatlakozási pontokat, pólusokat
- Kerüljük a rövid szakaszonkénti indításokat
- Fél-évente, ha van rá mód egy teljes töltés, attól függetlenül, hogy bármi jele lenne annak, hogy a teljesítménye gyengülne
- Ha nyitott rendszerű, az elektrolit szint ellenőrzése, kifejezetten a nyári időszakban
- Lehetőség szerint ne essen az akkumulátor nyugalmi feszültsége 12,4V alá (ez esetben azonnali töltés-szulfátosodás határérték)
- Töltöttség ellenőrzése multiméterrel illetve egyéb más eszközökkel (pl.: CTEK akku őr-Led csatlakozó)
- ellenőrizzük a töltőberendezésünket (alacsony illetve magas feszültség)
- Az autónkban mindig a megfelelő méretű, minőségű akkumulátort használjunk