Gyors akkukereső
Gyors akkukereső
Blog
2021.02.04 10:20

Kötelezettségek robbanóanyag-prekurzorok forgalmazásakor (EU 2019/1148 rendelet)

Miért nem lehet sav nélkül vásárolni, szárazon töltve motor akkumulátort?

 

A választ itt találod.

 

EU) 2019/1148 rendelet a robbanóanyag-prekurzorok forgalmazásáról és felhasználásáról

 

MI E RENDELET CÉLJA?

  • Uniós szintű szabályokat hoz létre az elérhetővé tétel*, a bevezetés, birtoklás és használat számára, az olyan anyagok* és keverékek* felhasználásával, amelyek visszaélést tehetnek lehetővé, házi készítésű robbanóanyagok előállításával.
  • Korlátozza a lakosság számára az ilyen anyagoknak vagy keverékeknek az elérhetőségét, és megköveteli, hogy bármiféle gyanús, az anyagokat érintő tranzakciót a megfelelő hatóságoknak jelenteni kell.
  • A rendelet tovább erősíti a robbanóanyagok jogellenes előállításának megelőzését szolgáló rendszert, ami válasz a terrorizmus és más súlyos, a közbiztonsággal kapcsolatos bűncselekmények miatti veszélyre.

FŐBB PONTOK

A rendelet:

  • 2 külön kategóriát azonosít a robbanóanyag-prekurzorok* esetében:
    • korlátozott robbanóanyag-prekurzorok, mint például a salétromsav, a hidrogén-peroxid és az ammónium-nitrát, az I. mellékletben meghatározva. Ezek nem tehetők elérhetővé lakossági személyek számára, akik ezeket nem hozhatják be, nem birtokolhatják és nem használhatják fel, kivéve, ha koncentrációjuk bizonyos limited alatt van;
    • a szabályok szerinti robbanóanyagok prekurzorai, mint például az aceton, a nátrium-nitrát és a magnézium-porok, amelyeket a II. melléklet sorol fel;
    • megköveteli, hogy bármiféle gyanús tranzakciók, jelentős hiányokat vagy lopásokat mindkét kategóriában 24 órán belül jelenteni kell az uniós országok vonatkozó hatóságainak (a nemzeti kapcsolattartó pontoknak).

Az uniós országok:

  • kiadhatnak bizonyos korlátozott robbanóanyag-prekurzorokra engedélyeket, olyan lakossági személyek számára, akiknek jogos érdeke fűződik korlátozott robbanóanyag-prekurzorok megszerzéséhez;
  • hoznak létre egy vagy több nemzeti kapcsolattartó pontot, amelyek éjjel-nappal nyitva tartanak, hogy átvegyenek gyanús tranzakciókról, jelentős hiányokról és lopásokról szóló beszámolókat;
  • gondoskodnak megfelelő erőforrásokról a bűnüldöző szervek, a vámhatóságok és a sürgősségi szolgálatok („segélyhívók”) továbbképzése számára, hogy felismerjék a szabály szerinti robbanóanyag-prekurzorokat és reagáljanak bármiféle gyanús tevékenységre;
  • gondoskodnak arról, hogy a hatóságok helytálljanak a jogszabályok megvizsgálása és ellenőrzésének alkalmazása terén;
  • bevezetnek hatásos, arányos és visszatartó erejű bírságokat, a rendelet esetleges megsértése esetére;
  • korlátozhatják vagy betilthatják olyan anyag elérhetővé tételét, behozását, birtoklását vagy használatát, amelyről úgy vélik, hogy felhasználható lehet házi készítésű robbanóanyagokhoz, még akkor is, ha azok a jogszabályokban nem szerepelnek (amely esetben az Európai Bizottság megvizsgálja, milyen átmeneti intézkedés szükséges, és kérheti az országot arra, hogy az átmeneti intézkedést vonja vissza vagy változtassa meg);
  • tájékoztatást nyújtanak a Bizottság számára 2022. február 2-ig, majd azt követően évente, a következőkről:
    • bejelentett gyanús tranzakciók, jelentős hiányok és lopások;
    • kapott, kibocsátott engedélyezési kérelmek, és azok elutasításának legáltalánosabb okai;
    • az éberséget fokozó tevékenységek;
    • elvégzett vizsgálatok és figyelemmel kísért gazdasági szereplők.

nemzeti hatóságoknak, amikor azt mérlegelik, hogy adjanak-e ki engedélyt:

  • a következőket kell figyelembe venniük:
    • a robbanóanyag iránti szükséglet és a rendeltetésszerű használat legitimitása;
    • alacsonyabb koncentrációjú alternatívák elérhetősége;
    • a pályázó háttere, beleértve az esetleges korábbi büntetőjogi ítéletekre vonatkozó tájékoztatásokat;
    • az alkalmazandó tárolási rendelkezések biztonságossága;
  • az engedély kiadásának visszautasítása, ha a rendeltetésszerű használat legitimitását illetően alapos okuk van kételkedni;
  • egy engedély érvényessége a maximum 3 évnél rövidebbre korlátozható, valamint felfüggeszthető vagy visszavonható, ha az eredeti feltételeket többé nem tartják be;
  • a pályázókkal feldolgozási díjat fizettethetnek.

gazdasági szereplők* kötelesek:

  • tájékoztatni azt a gazdasági szereplőt, amelynek számára a szabályok szerinti robbanóanyag-prekurzorokat szállítják, hogy a robbanóanyag-prekurzor korlátozás vagy jelentési kötelezettség hatálya alá tartozik;
  • amikor a szabályok szerinti robbanóanyag-prekurzorokat a szakképzett felhasználóknak vagy a lakosság tagjainak átadják, gondoskodni kell arról, hogy a munkatársak tudják, mely termékek tartalmaznak a szabályok szerinti robbanóanyag-prekurzorokat, és ismertetni kell velük a rendelet szerinti kötelességeiket;
  • ellenőrizni minden alkalommal, amikor korlátozott robbanóanyag-prekurzorokkal látják el a lakosság egy tagját, az adott egyénnek személyazonosságát és engedélyét bizonyítania kell;
  • ellenőrizni minden alkalommal, amikor korlátozott robbanóanyag-prekurzorokkal látnak el egy szakképzett felhasználót vagy más gazdasági szereplőt, tájékozódni a leendő ügyfélről és a prekurzorok szándékok szerinti felhasználásáról (a IV. melléklet megad egy kitöltendő űrlapot, amely az ügyfél nyilatkozata);
  • megőrizni a vásárlásokkal kapcsolatos információkat 18 hónapig;
  • visszautasítható a prekurzorok elérhetővé tétele, ha egy tranzakció gyanúsnak mutatkozik;
  • jelenteni kell, 24 órán belül, a jelentős hiányokat vagy lopásokat a nemzeti kapcsolattartó pontnak.

Gazdasági szereplők és online piacterek:

  • jelenteni kell a gyanús tranzakciókat, különösen akkor, ha a szabály szerinti robbanóanyag-prekurzor leendő vásárlója:
    • a jelek szerint nincs tisztában a szándékolt felhasználással, vagy nem ismeri azt;
    • olyan mennyiségekben, összetételekben és koncentrációkban kíván vásárolni, amelyek szokásos használatra valószínűtlenek;
    • húzódozik attól, hogy személyazonosságát, lakóhelyét vagy adott esetben jogállását szakmai felhasználóként vagy gazdasági szereplőként igazolja;
    • ragaszkodik ahhoz, hogy szokatlan fizetési formákban fizessen, ideértve a nagyösszegű készpénzt;
  • rendelkezik megfelelő, indokolt és arányos eljárásokkal a gyanús tranzakciók felismerésére;
  • visszautasíthatja a gyanús tranzakciókat és ezt 24 órán belül be kell jelenteni a nemzeti kapcsolattartó pontnak.

Fontos!

Motor akkumulátor online rendelés esetén egyben megbízza cégünket a szárazon feltöltött akkumulátor savval való feltöltésével! 

Ebben az esetben mivel két anyag elválaszthatlanul keveredik egymással ezen termékekre megszünik egyúttal az elállási jog.

 

Kifogástalan segítőkészek minden tanácsot használati módot elmondanak. Értik a dolgukat.

Wolf